Klar til bestyrelseskarriere? Hent vores guide

Efter Coronakrisen: Toplederens fremtidige kompetencer

Vi står midt i en global krisesituation, som har udviklet sig til noget, som vi aldrig tidligere har oplevet. Direktør i AS3 Executive, Jens Lunn, har set nærmere på, hvad det vil kræve af toplederen på den anden side af COVID-19.

Vi skal i den kommende tid lykkes med at komme igennem denne krisesituation - sundhedsmæssigt, menneskelig og økonomisk. Og ikke mindst vil den økonomiske genopretning blive et nødvendigt executive fokus fremadrettet.

Først og fremmest er der vigtigt, at du koncentrerer dig om dét, du rent faktisk kan gøre noget ved. Ikke alt det, som er ude af din beslutning. Alt for mange bruger oceaner af tid på emner, som er helt uden for deres indflydelse.

Jeg har de sidste dage talt med en lang række headhuntere og HR-direktører og spurgt dem, hvilke topleder-kompetencer der bliver vigtigst efter Corona krisen. I artiklen her deler jeg et par pointer herfra. Vil vi se en efterspørgslen efter en anden type topledere?

Klassisk turn-around

Jakob Stengel fra Case Rose|InterSearch vurderer, at vi på den korte til mellemlange bane vil se de gamle turn-around dyder komme i høj efterspørgsel. Det er hårde discipliner som cost-cutting, procesoptimering, organisatorisk downsizing, likviditetsstyring, kapitalrejsning – og forhandling af bankengagementer. Det gælder både på CEO-, CFO- og COO-niveau, men også i bestyrelserne.

Store kriser har tidligere vist, at der vil opstå en masse nye forretningsmuligheder. Når nu efterspørgslen vender tilbage, hvad har krisen så betydet af strukturelle forandringer i markedet? Fremtidens topledere skal kunne tænke innovativt, og se muligheder i nye forretningsmodeller.

Omstillingsparat og digital

Anders Laurentzius fra Stanton Chase mener generelt, man i højere grad bør sikre sin forretning imod det uvisse. Hvad er det næste, der kommer til at ske?

"Det stiller krav til ledelsen om hele tiden at være forberedt på andet end det åbenlyse. Jeg er ikke sikker på, analytisk er den rigtige kompetence. Men innovativ og omstillingsparat skal man helt sikkert være. Et bryggeri der producerer værnemidler er vel et meget godt eksempel på det."

Udnyt også alle de digitale muligheder. Fremtiden byder på en hel anden digital brugeradfærd og øget online omsætningspotentiale. Coronakrisen sætter fokus på digital adfærd – hvad enten det er vores måder at holde møde på, vores hjemmearbejdspladser, eller vores forandrede forbrugsmønstre.

Bliv skarp til at lede på distancen – og måske endnu mere igennem andre ledere. Det er endnu en vigtig kompetence, vurderer Anders Laurentzius:

”Nuværende situation viser jo klart, at man kan arbejde hjemmefra eller på afstand fra ledelsen og andre kollegaer. Jeg tænker derfor, at toplederen fremadrettet skal være visionær og kunne se fordelene - og ikke ulemperne - i, at alt slet ikke behøver være på samme fysiske adresse.”


Sustainability og det større fællesskab

I kølvandet på de fokusområder forventer mange også, at der bliver et endnu større behov for en grundlæggende forståelse af deleøkonomi og fællesskabsbevidsthed som naturlige økonomiske mekanismer. Vi har set en ny og omsiggribende tilgang til et fælles samfundssind under krisen, som  vil fortsætte længe efter krisen, vurderer jeg.

Endelig er jeg ikke i tvivl om, at forbrugerne, medarbejderne og samfundet forventer, at vi fortsætter rejsen med at blive mere bæredygtige og bakke op omkring verdensmålene.

Jakob Stengel vurderer samme:

”Det er stærkt visionær og værdibaseret ledelse, hvor integritet og purpose tager alle stikkene hjem, som kommer endnu mere i højsædet. Samtidig vil alt, hvad der rimer på sustainability, klimavenlighed etc. fejre store triumfer – og anlægsinvesteringer vil flyde den vej."

Innovations- og forretningsudviklingskompetencer inden for langsigtede værdisæt vil dermed være i høj kurs om nogle få måneder. Det hele handler om ordentlighed og langsigtethed – og evnen til at kunne betrygge sine kunder, ansatte, leverandører og øvrige stakeholders.

Kunden i fokus

Til sidst vil jeg nævne et nyt begreb som Customer centricity, som også i langt større grad vil se dagens lys som en kompetence. Her placerer virksomhederne kunder og ikke produktet i centrum af værdikæden. Kundens forventninger, behov og ønsker er udgangspunktet for al marketing og kommunikation.
 

Vil have styrket dine kompetencer?

Har du behov for at gennemgå din personlige markedsværdi som topleder i forhold til den nuværende udvikling? Vores mange executive rådgivere står klar til at give dig sparring.

Kontakt As3 executive