Susanne mistede sit topjob: “Nu ved jeg, hvad jeg vil”
Susanne Biltoft blev opsagt som kommunikationsdirektør i Alm. Brand i november sidste år. Efter knap 20 år i den samme koncern, var hun pludselig tvunget til at reflektere over, hvad hun egentlig vil i sin fremtidige karriere? Hvad brænder hun for? Susanne Biltoft er ikke længere i tvivl, nu er hun afklaret og har en plan.
“Jeg tænkte: Wow, det er så sidste gang, jeg kører op her!” siger Susanne Biltoft, når hun skal forklare, hvordan hun efter sin opsigelse forlod Alm. Brand en efterårsdag sidste år.
“Nu havde jeg kørt op ad den parkeringskælder næsten hver dag i 20 år. På alle tider af døgnet, i vilde situationer og på almindelige skønne dage. Og pludselig var det slut. Det var meget specielt,” husker hun.
Selve opsigelsen blev eksekveret hurtigt. Susanne Biltoft havde overvejet risikoen, da den adm. direktør, som var hendes tætte samarbejdspartner gennem en årrække, blev opsagt ugen inden. Men hun havde ikke vidst, at den 6. november blev hendes sidste dag i koncernen.
“Jeg var helt rolig. Måske lidt følelsesløs, samtidig med at mine tanker kørte rundt. Så jeg ringede til min mand, der var i udlandet. Han blev meget rystet og ville komme hjem. Men jeg sagde, det slet ikke var nødvendigt,” fortæller Susanne Biltoft, der derefter kørte direkte ud for at ride en tur i skoven og få frisk luft til hovedet.
“Få hjælp, alt andet er uprofessionelt”
Næste morgen eksploderede hendes telefon og LinkedIn-profil med beskeder, i takt med at nyheden om hendes opsigelse blev spredt. Og mens Susanne Biltoft i de første dage talte om situationen med familie, venner og tidligere kolleger, fik hun også købt en computer og en printer.
Og så holdt hun et møde med en veninde, der også er headhunter. Se at komme væk og få ro på, lød det første råd fra veninden. Og søg hjælp i et outplacement-forløb, tilføjede hun.
“Det gjorde indtryk, da min veninde sagde: Jeg kender masser af topledere, der ikke har søgt job i 20 år eller opdateret deres CV. De skriver det værste sludder! Få hjælp, alt andet er uprofessionelt,” fortæller Susanne Biltoft, der medgiver, at hverdagen i den øverste ledelse i Alm. Brand ikke overlod meget tid til selvrefleksion.
Pludselig havde Susanne Biltoft tid. Meget tid. Og efter godt en uge, fløj hun over til sin ældste datter i Los Angeles, for at slappe af og klare hovedet, inden hun ville lade tankerne om fremtiden få frit løb.
Hvem er du som leder?
“For mange er perioden efter en opsigelse første gang i deres liv, de har tid til at reflektere over, hvor de er i deres liv, og hvad den fremtidige karriere skal byde på,” siger Henrik Hübner, der er rådgiver i AS3 Executive, der er specialiseret i karriererådgivning til topledere.
“Som direktør har man travlt med at opbygge virksomhedens brand, og der er ikke grænser for, hvad man kan fortælle om visioner, produkter og løsninger. Men når det kommer til ens eget brand som leder…” tilføjer han og afslutter bevidst sætningen ufuldendt, for der bliver ofte stille, når direktøren skal sætte ord på sine egne kompetencer, værdier og erfaringer.
Susanne Biltoft undersøgte efter sin ferie forskellige outplacement-forløb, og hun valgte at samarbejde med AS3 Executive, hvor hun fik Henrik Hübner som personlig rådgiver. Outplacement-forløbet skabte en ny ramme om hendes hverdag med rådgivning, workshops og netværksmøder, forklarer hun.
“Det er en meget professionel proces, man kommer ind i. Hvor der er en individuel tilgang til hver kandidat. Og der er ikke noget føleri. Nej, nu skal vi i gang med en opgave! Og pludselig har du igen aftaler i din kalender og skal ud af døren. Det var enormt vigtigt for mig,” siger Susanne Biltoft.
Fiks lige mit CV
Men hvem er jeg som leder? Og hvor er jeg på vej hen? Det måtte Henrik Hübner og AS3 Executive da hurtigt kunne svare på, tænkte Susanne Biltoft i begyndelsen af processen i december sidste år.
“Nu skal han bare interviewe mig, og jeg var klar til at fortælle ret præcist om min baggrund, min uddannelse og hvad jeg havde foretaget mig af strålende ting i min karriere. Jeg glædede mig meget til at se det CV. Det ville helt sikkert afspejle mig perfekt. Men jeg fandt hurtigt ud af, det ikke var planen. Planen var, at jeg skulle lave det selv,” fortæller Susanne Biltoft, mens hun griner.
For i processen med at reflektere over ens egne kompetencer og erfaringer, og ikke mindst selv sætte ord på dem, sker der en afklaring, forklarer Henrik Hübner. Han har selv mere end 25 års erfaring som direktør og med bestyrelsesarbejde.
“Man skal kunne sætte ord på sin faglighed og sit lederskab. Hvad er det egentlig, jeg kan? Det spørgsmål diskuterer man jo ikke med sig selv, når man som topleder er i gang med at skabe resultater for aktionærer,” siger han.
AS3 faciliterer hele processen fra afklaring til klarsyn og fremdrift. Men det er ikke en plug and play-løsning, understreger Henrik Hübner. Processen har mere karakter af en personlig forretningsplan med både analyse, strategi og eksekvering, hvor de første faser er afgørende for, at kandidaten fremstår skarp og målrettet og med et fyldestgørende CV.
Sæt ord på kompetencer og erfaringer
Og den effekt, det har at skabe sit eget CV, oplevede Susanne Biltoft i løbet af de følgende uger.
“Det var pivsvært,” siger hun tørt. “Men det virker bare.”
Susanne Biltoft brugte blandt andet de første uger på at opliste sine arbejdsopgaver fra en lang karriere og strukturere dem under faglige og personlige kompetencer: Kommunikation, transformation, ledelse, strategi og økonomi. Langsomt men sikkert tegnede der sig et billede, som hun løbende blev udfordret på af Henrik Hübner ved deres ugentlige møder.
“Jeg endte jo med at have nedfældet 135 arbejdsopgaver. Men vi fik sammen arbejdet os ind i, hvad jeg gerne vil lave mere af, hvad der giver mig energi, og hvad der får mig til at shine. Når man pludselig har tid til at reflektere over, hvad man er bedst til, så er det saftsusemig en gave,” siger hun.
Afklaringsprocessen er uundgåelig, for med den kommer klarsyn, forklarer Henrik Hübner. Når du som topleder ved, hvad du kan fagligt og ledelsesmæssigt, og når du kan vinkle og parallelisere dine succeshistorier i en bredere forretningsmæssig kontekst, kan du lægge en strategi for, hvad dit næste skridt skal være.
“Klarsynet kan komme lige pludseligt. Det er en intuitiv fornemmelse i løbet af processen: Hold nu op, det er da det, jeg skal,” siger Henrik Hübner.
”Nu har jeg chancen”
“Jeg nåede måske ikke at blive desperat, men jeg var irriteret,” forklarer Susanne Biltoft om afklaringsprocessen.
Men en lørdag i januar i år, inden coronakrisen væltede verden, følte hun pludselig, hun vidste, hvad hun ville.
“Jeg sad for mig selv og kiggede ud i luften, og tænkte egentlig på noget andet. Men pludselig opstod en tankerække: Jeg har tidligere arbejdet i bestyrelser, jeg var vild med det, jeg har erfaringer og viden, jeg kan bruge i forskellige virksomheder, og jeg har altid ønsket at uddanne mig yderligere i den retning, men har aldrig haft tid. Nu har jeg chancen!” fortæller hun.
En karriere som professionelt bestyrelsesmedlem lå tydeligt foran hende.
“Jeg var afklaret. Og det var en skøn følelse. Men det er jo noget af et spring, jeg skifter jo karrierevej,” siger Susanne Biltoft, der måtte genbesøge sin personlige forretningsplan og sit CV og reflektere over sine kompetencer og erfaringer i lyset af arbejdet i et bestyrelseslokale.
Fasthold din langsigtede markedsværdi
Susanne Biltoft har i løbet af foråret og sommeren samlet erfaringer omkring bestyrelsesarbejdet ved at indmelde sig i professionelle bestyrelsesnetværk, holde møder med andre i sit netværk, der har gjort karriere i bestyrelser, og til oktober starter hun på en regulær bestyrelsesuddannelse på CBS.
Denne fremgangsmåde er vigtig, forklarer Henrik Hübner.
“Man kan ikke orkestrere det hele på tegnebrættet. Man bliver nødt til at komme ud og mærke efter, hvad beslutningen om det næste karriereskridt gør ved en selv. Netværket er en stor kilde til at blive både inspireret, udfordret og bekræftet i, at man har gang i en rigtig og farbar strategi,” siger han.
Susanne Biltoft er blevet bekræftet i, der er et marked for hendes kompetencer. Og hun ved, at en bestyrelseskarriere med en større portefølje vil blive opdyrket over tid. Hun kan mærke, hun arbejder i den helt rigtige retning. Og det føles godt.
“Jeg vil ikke udelukke, jeg var kommet herhen selv. Men processen havde nok ikke været så målrettet. Og jeg er nødt til at sætte spørgsmålstegn ved, om jeg havde turdet tage så stort et spring? Om jeg havde været sikker nok i mine overvejelser,” siger hun og tilføjer:
“At søge rådgivning som opsagt topleder handler om at tage sig selv tilstrækkeligt alvorligt. Som direktør arbejdede jeg med hundredvis af projekter, hvor jeg naturligvis søgte hjælp hos de mest kompetente eksperter. Og samme fremgangsmåde har jeg brugt her. Nu har projektet bare været mig selv.”
Henrik Hübner understreger, at der sjældent er nogle nemme genveje i processen omkring det næste karriereskridt. Det tager i gennemsnit ni måneder at lande rigtigt som topleder.
“Det er nemlig ikke alene et spørgsmål om at lande sit næste job, men at lande rigtigt i forhold til ens langsigtede markedsværdi. Ellers risikerer man at ende i samme situation igen,” siger Henrik Hübner.
Artiklen er oprindeligt bragt i Børsen 18.09.20. Se evt. artiklen her.
overvejer du også en bestyrelseskarriere? Hent vores guide her