FAGLIG VIDEN - BESØG EXECUTIVE CORNER

Kære direktør: Hvad er du værd?

Hvis du kender din markedsværdi, har du lettere ved selv at bestemme, hvilken retning din karriere skal gå i. Men ved du egentlig selv, hvad du er værd? Og ved dine omgivelser det? Her får du en række råd til, hvordan du vurderer din værdi.


Af: Henrik Boye Ebbesen, AS3 Transition

Hovedparten af landets husejere kender formentlig den aktuelle værdi på deres hus. For husets stand, beliggenhed og størrelse er nogle af de elementer, der gør det let at sætte markedsværdien. Og dem kan de fleste hurtigt sætte tal på. 

Når det kommer til at vurdere værdien af sig selv som leder på et af de øverste ledelsesniveauer, bliver opgaven straks noget mere kompliceret. For det er de færreste topledere, der gør sig selv den tjeneste løbende at vurdere deres egen værdi.

Og det er en skam, mener Director of Executive Services hos AS3 Executive, Hanne Skjoldager Ravn. Hun forklarer, at de topledere, der kender deres markedsværdi, typisk har langt større handlefrihed til selv at vælge, hvilken retning deres karriere skal gå.

”Din markedsværdi som topleder er jo i bund og grund et udtryk for, hvor interessant du er for en virksomhed. Hvis du er bevidst om din værdi, forbedrer du dine muligheder både i forhold til din nuværende arbejdsgiver, og hvis du er på vej videre i din karriere,” forklarer hun.

Hanne Skjoldager Ravn sidder ofte over for personer fra de øverste ledelseslag, der har meget svært ved at sætte ord på deres værdi. For hvilke kompetencer er det egentlig, der tæller?

”Jeg plejer at sige, at din markedsværdi er summen af dine faglige og personlige kvalifikationer. Hvis du eksempelvis er uddannet økonom og samtidig har samlet ti års erfaring som topleder, er der andre på jobmarkedet, der har samme uddannelse og faglige kvalifikationer som dig. Derfor er det mindst ligeså vigtigt at se på dine personlige kvalifikationer. For det er dem, der i sidste ende gør, at du skiller dig ud fra andre, der på papiret har de samme kompetencer som dig,” siger Hanne Skjoldager Ravn.

Kend din værdi – også når du er i job

At få sat nogle konkrete ord på sin værdi har ifølge Hanne Skjoldager Ravn flere fordele.

”Det giver dig en idé om, hvor stærkt du står på arbejdsmarkedet – og hvordan du potentielt kan komme til at stå endnu stærkere,” siger hun og fortsætter:

”Hvis du er i job, vil du – hvis du kender din værdi - måske kunne stille højere krav til løn, projekter og arbejdsvilkår. Det er simpelthen en måde for dig at sikre, at du får nogle opgaver, som du rent faktisk også synes er interessante.”

Når du kender din markedsværdi, vil du også have bedre muligheder, hvis du er på udkig efter et nyt job.

”Det handler om, at du bedre kan vurdere, om dine kompetencer og idéer vil skabe mere værdi i en anden organisation,” siger Hanne Skjoldager Ravn.

Hun forklarer, at du som leder, uanset niveau, løbende bør tænke på din værdi – også når du er i job.

”Der er rigtig mange, der ikke skænker deres markedsværdi en eneste tanke, mens de er i job. Men det er en fejl. For du ved jo aldrig, hvornår en nyansættelse, en fyringsrunde eller en ny strategi pludselig vender din nuværende jobsituation på hovedet. Så hvis du løbende er klar over din værdi på arbejdsmarkedet, står du i en gunstigere situation, hvis du en dag står uden job.” 

Hvor tilfører du værdi?

Når du skal finde ud af, hvordan din markedsværdi ser ud, skal du ifølge Hanne Skjoldager Ravn først og fremmest gøre dig klart, hvilke resultater og succeshistorier du har skabt.

”Du skal se på, hvor vigtigt netop dit job er for virksomheden. Hvordan støtter du op om virksomhedens kerneydelser, og hvor er det helt præcist, du tilføjer værdi til bundlinjen?”

De fleste organisationer og stillinger ændrer sig kontinuerligt, og her er den forandringsparate topleder ofte afgørende for, at nye tiltag implementeres succesfuldt.

”Din værdi hænger nøje sammen med, hvordan du har klaret de seneste forandringer, der har været enten i din stilling eller hos organisationen som helhed. Hvis din fleksibilitet har skabt værdi for din arbejdsgiver, bidrager det også positivt til din egen værdi,” siger hun.

I løbet af et karriereforløb på 30-40 år oplever de fleste topledere nogle afgørende øjeblikke.

”Det er de episoder, hvor dit arbejde er på højkant, og hvor du for alvor får sat dit aftryk. Måske har du stået i spidsen for en større fusion, du har måske lavet et større turn-around for en lukningstruet virksomhed eller været med til at bringe et nyt produkt til markedet med succes,” siger Hanne Skjoldager Ravn.

”Det er de episoder, der viser, at du tør tage de nødvendige chancer og udfordre dig selv og dine kolleger – og sådanne kompetencer udgør en meget vigtig del af din markedsværdi.”

Dit varelager er andet end blot dit job

Ifølge Hanne Skjoldager Ravn er tørre tal og fakta sjældent nok, når du skal beskrive de største sejre på din nuværende arbejdsplads eller tidligere i dit arbejdsliv.

”Du skal også kunne forklare med ord, hvilke kompetencer du selv mener, dine sejre er et udtryk for,” siger hun.

Når du skal sætte ord på din værdi, kan du rent praktisk liste dine kompetencer på samme måde som et CV. Her skal du se tilbage på alt, hvad du har rørt ved.

”Du skal betragte din kompetenceprofil som dit varelager. Og så er det egentlig bare at se på, hvad du har lagt ind på hylderne. Kunsten er så kun at fremhæve det vigtigste,” forklarer Hanne Skjoldager Ravn.

Når du skaber et overblik over dit varelager, skal du huske også at inddrage andre aktiviteter som eksempelvis bestyrelsesarbejde, netværk og fritidsaktiviteter – det kan nemlig også være med til at øge din markedsværdi.

”Hvis du har et stort, fagligt netværk, som du kan trække på til alle tider, er det helt sikkert en vigtig del af din værdi. Det gælder også, hvis du er fodboldtræner for dine børn. Det siger jo også noget om dig som person,” mener hun.

Hvis du med jævne mellemrum sørger for at få gjort dit varelager op, kan det ifølge Hanne Skjoldager Ravn også have en anden sidegevinst.

”Det kan være, du bliver opmærksom på huller i dine kompetencer, som det vil være en god idé at få dækket. Hvis du eksempelvis tager en opdateret lederuddannelse, bliver du endnu mere attraktiv – både i din nuværende stilling og for en potentiel ny arbejdsgiver.”

Ved din chef, hvad du laver?

Det er dig selv – og kun dig – der til hver en tid er ansvarlig for at skabe, vedligeholde og formidle din markedsværdi.

”Det kræver en vis portion selvindsigt at finde ud af, hvad din værdi er. Du skal også have en idé om, hvilke af dine kompetencer der er vigtige netop i den branche, du enten arbejder i lige nu, eller som du gerne vil ansættes i på sigt,” siger Hanne Skjoldager Ravn og fortsætter:

”Derfor er der flere topledere, der henter hjælp fra en coach, når de skal forsøge at sætte ord på deres markedsværdi. Ofte er det nemlig ret udbytterigt at få nogle uvildige øjne på sin egen rolle,” siger hun.

Når du kender din værdi, er den næste opgave at få den kommunikeret til omverdenen.

”Hvis du er i job, bør du tænke på, om du har en klar profil i organisationen. Ved din egen chef eksempelvis, hvad du laver til hverdag? Og er du den executive, topledelsen eller bestyrelsen beholder, hvis der kommer en opsigelsesrunde i morgen? Hvis ikke, skal du i gang med at sikre, at din chef altid har kendskab til, hvilken værdi du reelt skaber i kraft af din stilling og indflydelse,” siger Hanne Skjoldager Ravn.

I forhold til omgivelserne uden for din organisation er formidling af din markedsværdi også vigtig.

”Sørg for at få sat nogle digitale fodspor, eksempelvis med en skarp, opdateret profil på LinkedIn. Din profil skal til hver en tid give et retvisende billede af dig selv og dine kompetencer,” forklarer Hanne Skjoldager Ravn og afslutter:

”Og husk; hvis du er ansat i en branche, hvor der tales i et bestemt sprog, eksempelvis it- eller medicinalbranchen, skal du ikke forvente, at personer uden for branchen nødvendigvis forstår dig. At forklare andre mennesker, hvad det egentlig er, du foretager dig i dit arbejdsliv, kan faktisk være en kunst i sig selv. Men den kunst er vigtig at kunne – specielt når du skal formidle din markedsværdi.”