Sådan tiltrækker du headhuntere til din Linkedin-profil
Øg din synlighed på LinkedIn med en søgbar, læsbar og holdbar profil.
Af Anne Thommesen, kommunikationsrådgiver, AS3 Executive
Hvis du vil læse denne artikel, skal du have købt ideen om, at man selvfølgelig skal have en LinkedIn profil som jobsøgende – executive eller ej. Jeg har nemlig reserveret pladsen til de mest grundlæggende tips til, hvordan du gør din profil interessant.
Vær opmærksom på, at der er mange holdninger til den gode LinkedIn-profil, og at du kan finde mange hjælpsomme og udførlige guides på nettet. LinkedIn's eget Help Center er desuden et godt sted at kende, fordi de enkelte funktionaliteter hele tiden ændres og optimeres, og de mest opdaterede guides finder du der.
De følgende tips er taget fra mine 10 års arbejde med LinkedIn og min erfaring som rådgiver for jobsøgende direktører hos AS3 Executive.
Først og fremmest hylder jeg 3 hovedregler for LinkedIn-profilen. Den skal være:
SØGBAR – være interessant for søgemaskiner - dvs. indeholde de rigtige søgeord, så du dukker op i de rigtige søgninger. Søgemaskinerne er ligesom Google baseret på algoritmer, og de søger først og fremmest i overskrifter og frekvens af nøgleord på den enkelte profil. Og endelig gælder selvfølgelig også, at jo mere udfyldt profilen er, jo mere aktiv, du er på LinkedIn, og jo større dit netværk er, jo bedre kan søgemaskinerne ”lide” dig.
LÆSBAR – være interessant for mennesker – dvs. have substans og være fængende nok til, at man klikker på din profil i oversigter, læser videre/gemmer din profil.
HOLDBAR – hermed mener jeg, at du dels løbende skal sørge for, at den er opdateret, dels at du skal kunne understøtte alt, hvad du skriver med eksempler etc., hvis du bliver spurgt til det, du har skrevet.
Og så til det konkrete arbejde med profilen. Husk først at slå opdateringer fra, så dit netværk ikke bliver spammet med dine rettelser. Eller begynd med at skrive din kladde i word, så du kan gøre arbejdet bag kulisserne først.
1. Gør dine kompetencer synlige
Det mest almindelige er, at man i feltet lige under sit navn skriver titel og virksomhed, men her kan man især som jobsøgende få mere ud af at fremhæve sine kompetencer og fagområder. Headhuntere bruger LinkedIn som søgeredskab, så dit mål er selvfølgelig at dukke op i de rigtige søgninger. Før headhunteren kommer ind på din side, får han eller hun et søgeresultat med en masse kandidater. Så udover at du gerne vil stå på første side i søgeresultatet, vil du også gerne skille dig ud fra dem, du står blandt i oversigten.
Du har i alt 120 anslag til din rådighed i feltet under dit navn, dit titelfelt. Brug dem alle, så du både kan få dit niveau, din branche/fagområde og dine kernekompetencer/nøgleord med. Det kunne fx være noget a la:
Sales executive | B2B | Solution Selling | Customer Centric | Business Development | International | Customer Relations | General Management
Hvis du er i forløb hos AS3 Executive, vil jeg foreslå, at du bruger din rådgiver til at identificere de nøgleord, der er vigtigst for din profil. Når du har defineret dine nøgleord, skal du så sikre, at de går igen og dukker op, hvor det er relevant - igen meget gerne i overskrifterne. Søgemaskinerne søger først og fremmest i overskrifter og brødtekst, så fx under Experience skal du igen fremhæve dine kompetencer i forbindelse med titlerne.
2. Giv lidt af dig selv og skil dig ud fra mængden
Jeg ser mange LinkedIn-profiler, hvor der ikke er et summary. Det er synd. For det første er der her igen en mulighed for at bruge nøgleordene og øge dine chancer i forhold til headhunternes søgninger. For det andet er det her, du kan sætte mere kulør på din profil og gøre den unik i forhold til alle dem, der har de samme søgeord som dig. Hvordan du vælger at gøre det, skal selvfølgelig være i overensstemmelse med din personlighed, din smag og stil. Indledningen er den vigtigste, hvis den ikke fanger, læser man ikke videre.
Der er den formelle stil, som minder om resuméet i et klassiske cv. Fx:
Sales Executive with customer focus, business acumen and international experience
I have xx years experience from international companies like xxx, xxx and xxx. Most recently I have been General Manager for xx-company in yy-country overseeing xxx…
Andre leger med en mere personlig indgang for at skille sig ud. Fx:
Back in the schoolyard I was the one to drive the hardest bargain when swapping football cards, and I always came out with the best collection. I have been fine tuning and practising my negotiation talent ever since most recently as Sales Director in xx-company, where I have landed the top 10 customer accounts
Og så er der den, hvor holdninger og blik på faget skal fange opmærksomheden:
I believe that people buy from people, and that the greatest talents in Sales are the ones who can build relations and actually understand the customers. I have successfully used my recipe for excellent customer relations in companies like xxx.
Mulighederne er mange. Du kan også lægge billederne ind for at gøre det hele mere visuelt. Leg med det, men start i det små og bliv ikke alt for begejstret for de mange sjove ting, man kan. Og sørg så for, at dine nøgleord er flettet ind. Inden du publicerer, er en god ide lige at afprøve den på nogen i omgangskredsen eller selvfølgelig hos din rådgiver.
vil du i kontakt med os?